06 । Palli means illegal scattering of natural beauty । পল্লি মানেই প্রাকৃতিক সৌন্দর্যের অবাধ ছড়াছড়ি ।

👉উদ্দীপক : "পল্লিগ্রামে শহরের মতাে গায়ক, বাদক, নর্তক না থাকলেও তার অভাব নেই"- উক্তিটি দ্বারা এটাই বােঝানাে হয়েছে যে, শহরে যেমন গায়ক, বাদক আর ন্তক রয়েছে, গ্রামেও তেমন আছে গ্রামের প্রকৃতির মধ্যে।

পল্লি মানেই প্রাকৃতিক সৌন্দর্যের অবাধ ছড়াছড়ি। গ্রামের শ্যামল-কোমল সবুজরাজির মিলনে, নদীর কুলকুল শব্দে, কলকাকলিতে, পাতার মর্মর ধ্বনিতে, ফসলের মাঠে বাতাস বয়ে যাওয়ার সুরে এক মায়াময় পরিবেশের সৃষ্টি হয়। শহরের তাঁব্র কোলাহলের মাঝে গায়ক নর্তকদের শিল্পধ্বনি ম্রিয়মাণ। পল্লির পরতে পরতে শিল্পের হর্ষধ্বনি প্রতিনিয়ত স্বতঃস্ফূর্ত। আলােচ্য লাইন দ্বারা প্রাবন্ধিক এটাই নির্দেশ করেছেন।

সারকথা : কর্মমুখর শহরে যেমন গায়ক, বাদক আর নর্তকদের ছড়াছড়ি রয়েছে, শান্ত পল্লির পরতে পরতে প্রকৃতির গায়ক, বাদক আর নর্তকদের উপস্থিতি তার চেয়ে কম নয়।


06 । Palli means illegal scattering of natural beauty ।  পল্লি মানেই প্রাকৃতিক সৌন্দর্যের অবাধ ছড়াছড়ি ।
পল্লি মানেই প্রাকৃতিক সৌন্দর্যের অবাধ ছড়াছড়ি ।

উদ্দীপক ও 'পল্লিসাহিত্য' প্রবন্ধে পল্লিসাহিত্যের গুরুত্ব ও প্রাচুর্য সম্পর্কে আলােকপাত করা হয়েছে, যা উদ্দীপকের সঙ্গে পল্লিসাহিত্য প্রবন্ধের তাৎপর্যগত সাদৃশ্য সৃষ্টি করে।

সাহিত্যের সূচনা মূলত পল্লি তথা গ্রাম থেকেই। বর্তমানে আমাদের যে বিশাল সাহিত্যভাণ্ডার সৃষ্টি হয়েছে, তার উৎসভূমিও গ্রাম। পল্লির মানুষের সুখ-দুঃখ আনন্দ-বেদনার কথা সেসব সাহিত্য সৃষ্টির মূলে কাজ করেছে।


উদ্দীপকে বলা হয়েছে পৃথিবীর প্রত্যেক জাতিই প্রথমে পেয়েছে তাদের পল্লিসাহিত্য। এই পল্লিসাহিত্যের সিঁড়ি বেয়েই মানুষ নাগরিক সাহিত্যের প্রতি ধাবিত হয়েছে। কিন্তু নব্য সৃষ্ট নাগরিক সাহিত্য সাহিত্যের স্বকীয়তা হারিয়ে ফেলেছে। সে সাহিত্যের সীমারেখা নগরেই সীমাবদ্ধ। সাধারণ মানুষের প্রাণে সে সাহিত্য দাগ কাটতে পারে না। মূলত পল্লিসাহিত্যই সর্বজনীন সাহিত্য। 'পল্লিসাহিত্য প্রবন্ধেও পল্লিসাহিত্যের গুরুত্ব সম্পর্কে আলােচনা করা হয়েছে। লেখক পল্লির পরতে পরতে পল্লি সাহিত্য ছড়িয়ে থাকার কথা বলেছেন। গ্রামের মানুষের মুখে ও অন্তরেও সাহিত্যের নিয়মিত আনাগােনা রয়েছে। গানে, গল্পে, প্রতিযােগিতায়, খেলায় তারা নিয়ত সে সাহিত্যের প্রকাশ ঘটায়। বর্তমানে বাংলা সাহিত্য নামে যে সাহিত্যের চলাচল সৃষ্টি হয়েছে, তার প্রায় সমগ্রটাই যান্ত্রিক সাহিত্য।

এতে মােটরগাড়ির কথা আছে, বাবু-বিবিদের কথা আছে, প্রাণের প্রাচুর্য নেই। সাধারণ মানুষের জীবনের রূপরেখা নেই। এসব শহুরে সাহিত্য নগরের সীমারেখায় আবদ্ধ, পল্লিসাহিত্যের মতাে সর্বজনীন নয়। তাই আমরা বলতে পারি যে, উদ্দীপকের সঙ্গে পল্লিসাহিত্য প্রবন্ধের তাৎপর্যগত সাদৃশ্য বিদ্যমান।

সারকথা : উদ্দীপকে সাহিত্য সৃষ্টিতে পল্লিসাহিত্যের অবদান ও সাহিত্যমনা প্রাণে এর সমাদর সম্পর্কে আলােচিত হয়েছে। পল্লিসাহিত্য প্রবন্ধেও পল্লিসাহিত্যের গুরুত্ব ও প্রাচুর্য সম্পর্কে আলােকপাত রয়েছে, যা উদ্দীপকের সঙ্গে তাৎপর্যগত সাদৃশ্য সৃষ্টি করে।


"উদ্দীপক ও 'পল্লিসাহিত্য' প্রবন্ধ একই তাৎপর্যের বাহক"- মন্তব্যটি যথার্থ।

পল্লিসাহিত্য মানে পল্লির মানুষের সৃষ্ট সাহিত্য। এ সাহিত্যের মাঝে পল্লিবাসীর নিত্যদিনের সুখ-দুঃখ, আনন্দ-বেদনার অনুভূতি জড়িয়ে থাকে। কোনাে কাঠামাে বা বাধ্যবাধকতায় এ সাহিত্যের সৃষ্টি হয়নি। প্রাণের স্বতঃস্ফূর্ত আবেদনে বিভিন্ন উপায়ে নিঃসরিত হয়েছে।

উদ্দীপকে পল্লিসাহিত্যকে সর্বজনীন সাহিত্য হিসেবে চিহ্নিত করা হয়েছে। সাহিত্যের দিকে তাকালেই প্রথমে পল্লিসাহিত্য দৃষ্টিগােচর হবে। পৃথিবীর প্রত্যেক জাতিই প্রথমে পল্লিসাহিত্যের ভিত পেয়েছে। তার পরে নাগরিক সাহিত্যের ঝলকানি দেখেছে। আমাদের দেশের সাহিত্যিকরাও পল্লিসাহিত্যের অঙ্গন মাড়িয়ে নাগরিক সাহিত্যের কড়িকাঠে পদার্পণ করেছেন, আধুনিক নাগরিক সাহিত্য সৃষ্টিতে প্রয়াসী হয়েছেন। পল্লিসাহিত্য হলাে সতেজ প্রাণের নান্দীনিক রূপরেখা, মানুষের মুখে আর অন্তরে তার অবস্থান।

উদ্দীপকের মতাে 'পল্লিসাহিত্য' প্রবন্ধও পল্লিসাহিত্যের তাৎপর্য ও রূপরেখা ফুটিয়ে তােলা হয়েছে। পল্লির পরতে পরতে ছড়িয়ে আছে সাহিত্যভাণ্ডার। মানুষের মুখ মুখে সূষ্ট এ সাহিত্য মানুষের মুখে মুখেই ভেসে বেড়ায়। সংস্কৃতি, ঐতিহ্য, জীবনবােধ ইত্যাদির নিরিখেই এ সাহিত্য রচিত। প্রাবন্ধিকের মতে গল্প, গান, রূপকথা, ছড়া, পুঁথি, খনার বচন, প্রবাদ ইত্যাদি পল্লিসাহিত্যের অন্তর্গত।


কিন্তু বর্তমানের মানুষ এসবের কোনা কদর করে না। বাংলা সাহিত্যের নামে বর্তমানে যে সাহিত্যের ছড়াছড়ি রয়েছে, তা মূলত নাগরিক সাহিত্য। এ সাহিত্যে প্রাণের জোয়ার নেই, জীবন-বাস্তবতার ছোঁয়া নেই। আমাদের ঐতিহ্য, সংস্কৃতি ইত্যাদি টিকিয়ে রাখতে হলে সর্বপ্রথম প্রয়ােজন পল্লিসাহিত্য সংরক্ষণ করা। তাই বলা যায় যে, উদ্দীপক ও 'পল্লিসাহিত্য' প্রবন্ধে পল্লিসাহিত্য সংশ্লিষ্ট যে আলােচনা রয়েছে বস্তুত তা একই তাৎপর্য বহন করে।

সারকথা : পল্লিসাহিত্যের মহিমা ও শহুরে সাহিত্যের সমালােচনা উদ্দীপকে প্রকাশ পেয়েছে। 'পল্লিসাহিত্য' প্রবন্ধে পল্লিসাহিত্যের রূপরেখা, সংরক্ষণের প্রয়ােজনীয়তা ও নাগরিক সাহিত্যের প্রাদুর্ভাব সম্পর্কে আলােকপাত রয়েছে। এই দিক থেকে উদ্দীপক ও 'পল্লিসাহিত্য' প্রবন্ধ একই তাৎপর্যের ধারক।

"There is no shortage of singers, musicians and dancers in the village according to the city," he said, adding that just as there are singers, musicians and dancers in the city, so there are in the village.

Palli means free flow of natural beauty. The combination of the lush greenery of the village, the murmur of the river, the murmur of the leaves, the murmur of the leaves, the melody of the wind blowing in the crop field create an enchanting atmosphere. Amidst the hustle and bustle of the city, the art of singing and dancing is dreamy. The cheers of the art are always spontaneous in the rural areas. This is what the essayist pointed out by the line in question.


Summary : In a busy city like singers, musicians and dancers, the presence of singers, musicians and dancers in the quiet countryside is no less.

The importance and abundance of rural literature has been discussed in Uddipak and 'Pallisahitya' essays, which creates significant similarities between Uddipak and Pallisahitya essays.

Literature originated from the countryside. The village is also the source of the huge collection of literature that we have created at present. The joys, sorrows, joys and sorrows of the rural people have worked at the root of the creation of those literatures.

Uddipak has been told that every nation of the world has got their rural literature first. People have rushed towards civic literature by climbing the ladder of this rural literature. But the newly created civic literature has lost its originality. The boundaries of that literature are confined to the city. He cannot leave a literary mark on the lives of ordinary people. Basically, rural literature is universal literature. The importance of rural literature has also been discussed in the essays on rural literature. The author speaks of the spread of rural literature in rural areas. There is a regular flow of literature in the mouths and hearts of the people of the village. In songs, stories, competitions, games, they always publish that literature. At present almost all the literature that has been created in the name of Bengali literature is mechanical literature.


There is talk of motor vehicles, there is talk of Babu-Bibi, there is no abundance of life. There is no outline of the life of the common man. These urban literatures are confined to the city limits, not universal in terms of rural literature. So we can say that there is a significant similarity between the stimulus and the rural literature essay.

Summary : Uddipk has been discussed about the contribution of rural literature in the creation of literature and its respect for the literary soul. The importance and abundance of rural literature is also discussed in the rural literature essays, which create significant similarities with the stimulus.

"Stimulus and 'rural literature' essays carry the same significance" - the comment is justified.

Rural literature means literature created by rural people. In the midst of this literature, the daily feelings of happiness, sorrow and joy of the villagers are involved. This literature was not created by any structure or compulsion. The spontaneous appeal of life has emanated in various ways.

The stimulus has identified rural literature as universal literature. When you look at literature, first you will see rural literature. Every nation of the world has got the foundation of rural literature first. After that the citizens have seen the flash of literature. The writers of our country have also stepped into the arena of civic literature by stepping into the arena of rural literature, trying to create modern civic literature. Rural literature is the aesthetic outline of fresh life, its position in the face and heart of man.


According to Uddipak, the article 'Pallisahitya' has also highlighted the significance and outline of rural literature. Literary treasures are scattered in the countryside. This literature, which is in the mouth of the people, floats in the mouths of the people. This literature is written in terms of culture, tradition, livelihood etc. According to the essay, stories, songs, fairy tales, rhymes, books, Khanar Bachan, proverbs etc. belong to the village literature.

But today's people do not appreciate any of this. The literature that is currently scattered in the name of Bengali literature is basically citizen literature. There is no tide of life in this literature, there is no touch of life-reality. In order to preserve our heritage, culture, etc., the first requirement is to preserve the rural literature. Therefore, it can be said that the discussion related to rural literature in the essays of Uddipak and 'Pallisahitya' carries in fact the same significance.

Summary : The greatness of rural literature and the critique of urban literature has been inspired. The article 'Pallisahitya' discusses the outline of rural literature, the need for preservation and the prevalence of civic literature. In this respect, the stimulus and the essay 'Pallisahitya' have the same significance.
Post a Comment (0)
Previous Post Next Post